tabung que

Tuesday, May 24, 2011

Hantu Buku

Penangan Pesta Buku yang lepas...

Akibatnya dah lama aku tak menjengah dan update blog. ohhh...memang busy dengan jovel-novel pujaanku.

Sambil siapkan kerja-kerja rumah, aku berjaya tamatkan novel-novel ini. Sungguh tragis. Penuh emosi. Ketawa. Menangis sendiri. Suami hanya memandang dan menggeleng. jika aku merajuk dan bercakap bukan2, dia akan cakap 'itulah, banyak sangat baca novel...".

Buku pertama - Sutera Bidadari, karya Ramli Awang Mursyid
Buku ke 2 - RM2.50, karya Norhayati Berahim
Buku ke 3 - Akhir Sebuah Cinta, karya Siti Nur Dhuha
Buku ke 4 - Hingga ke akhirnya (sambungan akhir sebuah cinta), karya Siti Nur Dhuha
Buku ke 5 - 7 Hari Mencintaiku, karya Siti Rosmizah (sedang baca)

Kalau aku rajin, aku akan update semua sinopsis novel yang aku baca ni. Semuanya best...teruskan berkarya untuk semua novelis pujaan hatiku. aku ada untuk menyokong karya kalian. jangan risau yer...hehe..pembaca tegar!


semangat yang kental

hari ini aku berjaya menamatkan hari pertama seminar pemasaran & jualan anjuran PUNB. masih ada 2 hari untuk aku habiskan kursus tersebut. teringat pula zaman belajar. Hari ini aku melihat sesuatu yang membuatku terfikir. Seorang insan OKU yang bersemangat waja.

aku tersangatlah kagum dan respect pada semangat seorang peserta OKU yang datang daripada Kota Bharu Kelantan. Menaiki bas dari Kelantan ditemani anak saudara yang sedang bercuti semata-mata untuk menghadiri seminar atau lebih tepat untuk menimba ilmu demi memajukan perniagaan yang diusahakannya.

Semangatnya begitu tinggi untuk memajukan diri tanpa menjadikan kecacatan diri sebagai penghalang. Semangatnya patut dicontohi. Walaupun cacat anggota badan, dia tidak meminta-minta untuk menampung hidup. Malah aku rasa perniagaan yang diusahakannya mampu untuk menampung dirinya dan masa depannya. Syabas untuk sahabat baruku. Kita yang sempurna sifat belum tentu akan bersemangat seperti beliau dan tabah menjalani kehidupan yang penuh onak dan duri.

Semoga beliau berjaya.

Friday, May 20, 2011

cinta yang hambar

ada orang bertanya aku, macamana nak buat jika cinta dalam rumahtangga terasa hambar?apa nak buat yer? aku beri cadangan agar pergi honeymoon. luangkan lebih banyak masa bersama suami atau isteri. imbas kembali saat-saat indah semasa bercinta. katanya, semenjak anak dah masuk 3, kehidupan rumahtangga dah hambar. masing2 dengan hal tersendiri.

Kenapa boleh jadi macam ni?adakah rasa cinta dalam hati sudah hilang?adakah yang masih tersisa hanya sekadar tanggungjawab terhadap anak-anak sahaja?adakah dalam hati sudah 'terisi' dengan cinta baru? pelbagai soalan berlegar-legar. Kenapa rumahtangga yang dibina belum mencevah 10 tahun sudah begini jadinya?

Adakah isteri atau suami bosan dengan kehidupan bersama pasangannya?adakah?adakah? aku tertanya-tanya sendiri....

Walau apa pun yang berlaku di sekelilingku...hati aku, cinta aku tidak akan sesekali berubah...cinta dan kasih ini masih sama seperti dulu...masih segar...adakah fakta isteri lebih setia berbanding suami adalah betul? bagi aku, memang betul.....

Kadang2 terfikir juga di sudut hati yang paling dalam, adakah pasanganku masih mencintaiku seperti dulu atau hatinya sudah dibahagi2...maklumlah lelaki ni kan pemurah dengan cinta dan kasih mereka...hati mereka kan cepat terbuai dengan kata2 cinta dan juga lelaki ni kan perasan seseorang itu cintakan mereka....

Moga Allah selalu dekatkan hatiku dengan pasanganku...


Sunday, May 8, 2011

Akhir Sebuah Cinta

jam sudah menunjukkan angka 2 pagi. aku baru sahaja menamatkan novel karya Siti Nur Dhuha. Air mata air hidung semua keluar. sungguh touching. menyentuh kalbu. seolah2 aku adalah watak dalam novel tersebut. Penulis berjaya membawa aku mengembara ke dalam ilusinya. Tak rugi aku membeli novel penulis yang aku belum pernah membaca hasil tulisannya. Ternyata, Siti Nur Dhuha telah buat aku menangis!

Seorang lagi penulis telah masuk dalam senarai novelis pujaan. Tak sabar untuk aku membaca sambungan Akhir Sebuah Cinta. Perlukah aku baca sekarang? Tak boleh..tak boleh...esok pukul 8 pagi aku perlu ada di CIDB Chan Sow Li. Ada green card course. Tapi, boleh percaya ker aku tak akan membacanya malam ni.

Kalau sesebuah buku tersebut sangat menarik aku sanggup tak tidur malam. Esok pagi mata dah macam burung hantu. Memanglah aku hantu novel. Aku boleh ketawa terbahak-bahak macam orang tak betul, aku boleh menangis, aku boleh tersenyum....sampaikan suami dah faham dan hanya geleng kepala!

Memang best...itu sahaja yang aku boleh cakap. Kena rasai sendiri pengalaman membaca novel ini. Nak pinjam buku aku?hehehe....