tabung que

Saturday, August 20, 2011

Menu Iftar hari ni...

Hari ni masak senang2 jer memenuhi permintaan suami tercinta iaitu tomyam ayam bersantan.
Ayam goreng serta pengat ubi keledek campur sagu.
Air macam biasa kami akan minum air panas.
Nesscafe o untuk suami dan milo kosong untuk aku.
Nikmatnya.

Si kecik Que pula, hanya minum air mineral. Dia memang tak minat minuman manis kecuali susu dia sahaja.
Bagus juga sebab dari kecil belajar kurangkan manis. Si kecik juga sukakan telor dadar. Setiap kali makan
mesti minta telor dadar. Tengahari tadi dia cakap siapa tak puasa tak boleh raya. Dia berjanji nak puasa esok dan
nak bangun sahur malam ni...hehhe..iyalah tu...kami tak kisah sebab dia hanya 4 tahun. Tahun depan bolehlah kami latih dia berpuasa.

Selamat berbuka puasa untuk anda semua. Nikmati hidangan anda dengan rasa kesyukuran!

Tiba2 teringin makan roti john...

20 hari sudah berlalu

Alhamdulillah, sudah 20 hari berlalu...kita berjaya berpuasa dengan tabah dan menahan segala nafsu. Kita juga berjaya menunaikan solat terawih berjemaah...hanya tinggal 10 ramadhan terakhir. Jangan kita lepaskan peluang yang hebat ini. Banyak ganjaran2 yang Allah tawarkan...yang paling utama, Allah memakbulkan segala doa kita. Allah ampunkan dosa-dosa kita jika kita bertaubat nasuha...pintu2 syurga dibuka...

Ya Allah...kau ampun kan dosa2 aku, suami aku, ibu bapa aku, keluarga aku dan seluruh umat Islam. Berkatilah amalan puasa kami, terawih kami, ibadat kami...sesungguhnya hidup dan mati kami hanya untukMU dan Islam agama kami...

Moga kau panjangkan umur kami sehingga kami berkesempatan untuk bertemu dengan ramadhan pada tahun hadapan...amin.

Thursday, August 4, 2011

Ramadhan ke 4

Sekejap sahaja masa berlalu. diam tak diam dah 4 hari kita berpuasa. Alhamdulillah masih dapat berpuasa dengan bersemangat. Syukur juga dapat menunaikan terawih berjemaah di surau berhampiran rumah. Meriah. Kalau bukan bulan ramadhan hanya warga emas sahaja yang sudi ke surau...Alhamdulillah. Berkat bulan ramadhan ni ramai yang ingin mengimarahkan surau. Berterawih dan berselawat...Kanak2 juga ramai memeriahkan surau. solat sekejap lepas tu main mercun...bang bang boom. Walaupun agak mengganggu orang berterawih, suasananya cukup indah. Ingat pula zaman kita kecik-kecik dulu.

Hari ini hujan lebat sangat. walaupun hujan lebat, kami tetap juga meredah pasar ramadhan. aku warning suami, janganlah beli nasi beriani lagi!

Hari ni beli lauk sahaja, roti john dan murtabak singapore. suami pula yang over. nak macam2 tapi aku tak layan. Bila dah makan nasi, kuih-muih dah tolak ketepi. Sebelum makan memanglah nak macam2 sebab nafsu yang menggoda.

Kesian tengok peniaga yang jual air. hujan2 mana ada orang nak beli ais. tak ada rezeki mereka untuk hari ini.


Ramadhan datang lagi


Selamat berpuasa untuk semua. Semoga puasa kita lebih bermakna tahun ini. Rajin-rajin solat terawih. Berterawih tak semestinya di surau/masjid, di rumah pun boleh. Cuma jika berterawih di surau/masjid ia akan lebih meriah. Solat berjemaah bersama qariah kejiranan kita. Berkenal-kenal & beramah mesra sebab kita hidup berjiran.


(gambar drp mr google)


Sepanjang 3 hari berpuasa ini, menu kami tiap-tiap hari adalah nasi beriani. Aku pun pelik kenapa tak jemu-jemu makan nasi beriani. Kami beli berlainan tempat. Ingin mencuba. Nasi beriani hari pertama kurang sedap. Mahal jer. Lauk cipuk. Kedekut betul. Hari kedua rasa boleh tahan dan harga pun boleh tahan. Hari ke 3 pulak memang sedap dan harga 2 bungkus RM25.00. Aku cakap suami, hari ke 4 janganlah nasi beriani lagi. Suami aku memang hantu nasi beriani kambing. Hari-hari makan nasi beriani kambing pun tak ada masalah bagi dia.

Aku pun dah terjangkit perangai dia. Kalau ikutkan Kelantan mana ada femes nasi beriani ni. Sejak duduk KL ni jer aku makan nasi beriani atau lebih tepat sejak aku kawan, bercinta , bertunang dan kawin dengan suami aku. Nasi beriani memang sedap. Sesiapa yang tak suka makan nasi beriani memang anda berada dalam kerugianlah...

Hari ini aku terfikir nak makan goreng cempedak. Aku tengok berlambak-lambak orang jual tepi2 jalan. Hishh...abislah program DIET aku.

Setiap tahun kerja kami adalah ronda pasar ramadhan yang berdekatan dan mencuba makanan2 yang nampak sedap. Jika rasa hampeh itulah kali pertama dan terakhir kami beli. Orang kata kenapa tak masak? Ermm..aku nak jawab apa yer. Kalau aku rajin aku masak tapi masak nasi jer lah. Lauk pauk semua beli. Kalau hari tak kerja memang aku masaklah. Hari sabtu, ahad atau hari2 cuti lain berasaplah dapur aku. hari lain cuma berasap sebab aku panaskan lauk-pauk. Suami aku pula rajin menyokong aku menyoping kat pasar ramadhan. apa nak buat kan? Janji perut kenyang, hati bahagia. Pernah juga tanya suami, "awak ok ker sebab asyik beli jer ni. tak masak". Dia jawab lagi senang. Cepat boleh makan...kos nak memasak pun sama dengan beli siap atau makan kat kedai.

Suami aku request nak makan ikan percik yang aku masak. tunggu yer en suami. isterimu akan masak juga nanti. Tunggu hari tak kerja. weekend ni pulak nak balik JB. alamak minggu depan pulak lah plan nak masak.

walau apa orang nak kata, aku tetap pengunjung setia dan penyokong penjual pasar ramadhan. tanpa mereka susahlah hidup aku...hahha...tahun ini aku lebih berjimat sebab aku beli tak ikut nafsu. aku hanya beli apa yang nak makan dan semuanya HABIS...sebab tahun ni aku DIET...iyo lah tuh!