tabung que

Tuesday, January 21, 2014

Jom sihat dan amalan perubatan sunnah nabi

Assalam,

Azam tahun 2014, nak sihatkan badan. Amalkan gaya hidup sihat. Makan makanan yang sihat2 dan amalan perubatan sunnah nabi. Jom kita!

Dah 2 minggu saya amalkan meminum jus delima.



Rasanya masam. Saya ambil 1 sudu dan dicampur dengan separuh gelas air masak. Minum pagi ketika perut kosong dan sebelum tidur. Tiada lagi masalah sembelit yang mengganggu rutin hidup. Tersangat bahagia.

Antara kebaikan dan Khasiat Jus Delima :

* Awet muda dan mencantikkan kulit
* Mencegah rasa mual
* Membersihkan salur darah
* Menguatkan Imunisasi Badan
* Menstabilkan degupan jantung
* Melawan dan membunuh sel kanser
* Menyingkirkan lemak yang berlebihan
* Membantu memulihkan penyakit Diabetis
* Memberi tenaga dan mencegah keletihan
* Meningkatkan tenaga seksual suami isteri
* Membersihkan hati dan saluran perkumuhan
* Mempercepatkan pembinaan sel darah merah
* Mengekalkan keadaan jantung dan hati yang sihat
* Menstabilkan hormon semasa haid dan melancarkan kitaran haid
* Membaikpulih fungsi hati dan limpa
* Mencuci buah pinggang dan salur kencing
* Mengelakkan alahan bagi wanita mengandung
* Mengubahsuai hormon bagi wanita menopause

Dari kajian perubatan moden Jus Delima mempunyai khasiat-khasiat lain seperti berikut:

* Mengurangkan pengumpulan lemak di dinding pembuluh darah
* Mengelakkan dari salur darah tersumbat dan mengeras yang menjadi punca penyakit 
jantung
* Mengurangkan tekanan darah sebanyak 5% di kalangan pesakit tekanan darah tinggi 
jika mengambil jus delima sebanyak 50cc setiap hari selama 2 minggu
* Menghalang pembentukan sel barah payu dara
* Melawan penyakit gout
* Mengurangkan batuk dan menghilangkan kahak
* Merawat 'sinus'
* Mengatasi penyakit anemia dengan membekalkan zat besi yang secukupnya.
* Merawat cirit birit, sakit telinga, pandangan kabur dan sakit gusi

Batuk & Rawatan

Assalam,

Dah seminggu saya batuk. Baik sekejap semalam dia datang lagi. Saya google beberapa petua dan juga panduan daripada buku Rasulullah is my doctor. 

Antara rawatan untuk redakan batuk;

Petua Hilangkan Batuk dan Kahak 1
Anda hanya perlu mencampurkan madu mencampurkan madu dan limau nipis dalam sedikit air suam kemudian minum air yang telah dicampurkan itu.Anda boleh mengamalkan minuman ini di pagi hari. Jika anda tidak tahu berapa banyak madu yang perlu dicampurkan, boleh menggunakan nilai campuran yang aku gunakan, iaitu, 3-4 biji limau
nipis + 1 sudu kecil madu + suku cawan air suam.Selamat mencuba.



Petua Hilangkan Batuk dan Kahak 2
Bahan:
1) Limau Kasturi – 1 biji (kalau limau nipis yg jenis byk air tu sehiris pun dah cukup)
2) Madu Lebah Asli
3) Halia 1 Inci
Cara-cara:
- Tumbuk halia sampai lumat, kemudian ambik jus nya
- Campurkan dengan madu & perahkan limau
- Campurkan semua dan minum


Petua Hilangkan Batuk dan Kahak  3
Bahan:
1. limau kasturi + kicap
2. limau + madu
3. minum air rebusan epal merah
sudahnya lepas seminggu tu baik terus sebab amalkan petua ke 3 tu
tu pun dah tak rebus, makan mentah je setiap pagi
almaklumlah terlebih rajin…


Petua Hilangkan Batuk dan Kahak 4
1) Lemon/ limau nipis + madu
2) Gula2 fisherman’s friend makan satu demi satu secara berturut2 sebnyak 3 biji.
3) Limau kasturi + gula batu
4) Madu
5) Air limau nipis suam
6) Bunga lawang
Saya try selama 2 hari ni:
air limau nipis suam + madu biobarakah
madu biobarakah ni keluaran biosirih, dia campurkan pati minyak habbatus sauda.
dan pagi ni saya tambahkan ramuan gula batu juga.
Alhamdulillah, ni beransur baik.

Boleh ye cuba…
Air suam + limau nipis + madu + gula batu



Petua Hilangkan Batuk dan Kahak 5
1) Makan bawang putih bakar, dalam dua ulas satu malam

Cara-cara:
Ambil seulas bawang putih dengan kulit nya. Cucuk dengan garfu pas tu bakar terus atas apa selama 2 minit.
Kemudian kupas kulit,di basuh dan makan, jika dah masak betul bawang tu.dia tak pedas. dia ranggup dan sedap untuk di kunyah macam makan gula (hehehe..xde la sampai mcm tu).

Salam 2014

Assalamualaikum

Salam sejahtera semoga kita semua dirahmati Allah.

Entry pertama untuk tahun 2014. 

Sekejap sahaja masa berlalu, sekarang satu-satunya puteraku telah memasuki alam persekolahan. Wan Muhammad Nafiz Naqiuddin sudah berada di tahun 1. Gembira dan excited dia bersekolah. Katanya dia bukan lagi budak-budak kecik aka budak tadika. Berangan nak jadi pengawas katanya seronok tengok abang dan kaka pengawas pakai baju biru dan kasut hitam.

Sekarang masih di dalam minggu orientasi. Maybe dalam minggu ni habis sebab cikgu cakap minggu ni akan dapat jadual belajar yang sebenar.

Naqiuddin berada di Kelas 1 Adil. Semalam semasa babahnya ambil duit RM100 persekolah ada ibubapa yang dapat surat pertukaran kelas anak. Apabila ditanya cikgu, rupanya pelajar yang belum boleh menguasai akan dimasukan ke kelas linus. Ada 4 kelas linus. Alhamdulillah Naqiuddin kekal dalam kelas yang sama. Maksudnya kelas biasa dan dia tidak tergolong dalam pelajar linus. Moga terus berjaya anak ibu!

Sesi pagi bersekolah kebangsaan dan petang bersekolah agama. Agak memenatkan bagi anak-anak yang baru nak belajar. Namun apakan daya, semuanya demi ilmu dan masa depan untuk anak tersayang. 

Awal-awal sekolah bawa bekal, sekarang sudah berkawan dah pandai membeli di kantin sekolah. Duit bekal tak banyak ibu hanya beri RM3. Jika beli kuew teow atau mee hanya RM1. Jika donut hanya RM0.50. Sesekali dia beli roti hotdog harga RM1. Cukuplah duit belanja. Air dia hanya minum air masak yang dibekalkan sebab Naqiuddin tidak gemar air manis.

Selalu berpesan, jimat jimat jimat. Jangan beli benda merapu, beli makanan yang kenyangkan perut. Alhamdulillah dia makin faham. Setiap hari ada duit lebih yang dia bawa balik walaupun RM0.50 sen yang akan dimasuk tabung. 

Sekolah petang pula bekal lagi RM2. Selalu ada duit baki. 

Tidak dinafikan makanan di kantin agak mahal. Nugget biasa yang dicucuk dengan lidi hanya 3 keping berharga RM1. 

Walaupun 2014 banyak harga barangan naik hidup perlu diteruskan. Usaha, doa dan tawakal moga satu hari akan berlaku keajaiban. Rezeki bertambah-tambah.

Moga anakku akan tabah menjadi pelajar dan berjaya dunia dan akhirat.





coretan pertama 2014,
11.30am