tabung que

Monday, July 15, 2013

Say No to Param

Assalamualaikum

Tajuk tak boleh blah, tapi itulah janji kami suami isteri untuk ramadhan tahun ini. Tak mo pasar ramadhan. masak sendiri walaupun simple, walau satu atau dua menu sahaja. Puas hati, sedap, kebersihan terjamin dan paling penting murah. :)

Masaklah dengan kasih sayang untuk suami dan anak. kalau suami yang masak, masaklah dengan kasih sayang untuk isteri dan anak. Sedap. Berkat keikhlasan semasa memasak. 

Nak ayam percik atau ikan percik, panggang sahaja sendiri...guna pemanggang ajaib ikan...cepat jer masak. hihi dah macam iklan pulak. Betul, rebus kacang hijau untuk buat bubur pun sekejap jer kat dalam tu.

Semenjak bulan puasa ni, meriah betul dapur kami. Tomyam, ayam percik, rendang ayam. Seronok masak ni apabila semua habis dimakan oleh suami dan anak. Semua sedap walaupun masak ikan sardin. Makan berbuka dan bersahur tetap berselera. Alhamdulillah, ini juga adalah nikmat Allah. Dia beri kita nikmat selera semasa menjamah makanan. Jika ditarik satu nikmat itu, hidanglah apa sahaja semuanya dipandang sepi.

Moga Allah terus berikan kami kesejateraan di bawah limpahan kasih sayangnya. Semoga ramadhan kali ini lebih baik daripada tahun2 lepas dan mendapat keberkatan. 


Salam 6 Ramadhan

Assalamualaikum

Alhamdulillah hari ni dah 6 Ramadhan... kita masih bernafas untuk merasai nikmatnya ramadhan. Moga Allah panjangkan umur kita semua untuk menjadi khalifah dan berbuat kebaikkan di bumiNYA. 

Ramadhan kali ini kami melatih putera kami untk berpuasa. Setakat hari ini Que hanya mampu berpuasa penuh 1 hari sahaja pada sabtu lepas. Alhamdulillah...itupun kami sungguh terharu dengan semangatnya. Paling sedih 10 minit sebelum berbuka dia menangis tak tahan lapar. Airmataku juga hampir tumpah. Aku pujuk2 dan peluk2 dia sambil bercerita kesusahan orang2 yang tak ada makanan dan minuman, walaupun azan berkumandang mereka masih tak dapat makan. Dia menangis teresak2. 

Semangat kami sebagai ibubapa kena kuat dalam mendidik anak2 mengenal puasa. Moga Que menjadi anak yang hebat dan soleh. Amin. 

Raya Haji tahun lepas