tabung que

Wednesday, June 15, 2011

bila bercakap tentang ego

Sebenarnya, ego tu ada dalam diri setiap manusia. In fact, I believe that setiap orang MESTI ada ego sebab ego tu boleh memberbi kesan positif dan negatif dalam diri seseorang. Tapi... bila dah capai tahap SUPER-EGO tu.. banyak masalah yang boleh timbul.

Ego tu adalah penting sebab it shows how strong -willed person you are. Selagi kita berada di pihak yang betul, buat apa kita korban kan ego kita? But of course, seseorang tu perlu rasional dan menerima pendapat orang lain, dalam menentukan sama ada dia berada di pihak yang benar atau salah. Tapi, sekiranya dah tahu kita berada di pihak yang salah, ha.. tu tak boleh la ego. Dan ego ni, tak perlu ditunjukkan. Sekadar kita tahu dan tetap dengan keputusan kita (tak perlu memaksa orang lain, biar dia dengan keputusan dia..) sudah mencukupi... So, ada ego yang pelu kita kikis, dan ada ego yang perlu ada dalam diri kita. Terpulan pada diri masing2 untuk tentukan yang mana satu... Pada saya, ego adalah lebih kurang dengan riya' dan sombong.

Selain itu, SUPER-EGO juga terjadi bila seseorang terlampau mementingkan diri sendiri dan tidak mahu (degil) untuk menerima pendapat orang lain. Jadi cara untuk mengikis sikap ego yang tak elok, ialah dengan mendengar dan bersabar (dan rasional) terhadap sesuatu perkara. Kena bersikap terbuka, sebab dengan cara itu sahaja kita boleh menerima pandangan dan pendapat orang lain... All right, that's all.

No comments:

Post a Comment

Komen ler apa sahaja:-