tabung que

Sunday, April 15, 2012

Ahad yang cerah

Bangun pagi...dok fikir2 nak masak apa untuk sarapan. Ting tong...idea kuar!


Masak nasik. Petik suis. Tinggal. mandi2 bersiap dan keluar pergi kedai Acheh. Que pun sibuk nak mengikut. dah lah belum mandi. belum gosok gigi. belum cuci muka. semuanya belum. alahai anak jantan ibu! comot betol. 


Pagi2 lagi dia dah balun eskerim. larang tak mau dengar. biaq pi lah. dok merayu dalam kedai acheh. kalau aku tak belikan mesti orang cakap kedekutnya ibu dia. anak nak eskerim singgit pun tak kasi. dia tak tahu anak kita batuk. aikkk...ada ke orang kata? aku jer perasan sendiri.


Ambik ikan kembung 8 ekor, ikan masin halus2, cili padi, santan. Bayar dan terus balik. sampai rumah en laki tanya, 'takder ke kuih2?'. 'takder. save bajet.' selamban jer aku jawab walhal malas aku nak menapak mencari kuih. kawasan aku ni kalau hari ahad banyak kedai kuih dan nasik berlauk pagi yang buka. agaknya mereka pun penat asyik dok masak untuk orang malas macam aku ni. 'sesekali korang masaklah sendiri'. aganya macam tu lah mereka kata kan?.


Aku pun masuk dapur..tong tang tong tang...!


'Lamanya ibu...masak apa tu'. dengar suara en laki menanya. dah lapar agaknya. makan jer lah laptop tu..hihi..dalam hatilah...


Tadaaaa...jom maman...bekpes+lunch....


Nasik putih
ikan masin halus2 digoreng dgn bawang dan cili padi
masak lemak ikan kembung dicampur timun
sambal belacan+timun
telor dadar untuk Que


jom jom makan....


'sedapnya ibu masak'....si anak memuji...hahha
'aa..aa sedap kan Q'....Alhamdulillah...en laki menyambung ayat...


Aku tak pasti betul sedap atau mereka lapar. Makan jer lah...pastu dok diam2. Kita makan malam pulak...hahhaha...bini dan ibu yang kejam!


Tak sempat nak ambik gambar semua dah masuk perut.



No comments:

Post a Comment

Komen ler apa sahaja:-