tabung que

Tuesday, April 17, 2012

Ibu bercinta dengan siapa?

sedang asyik menonton movie siam, apa tajuk pun aku tak pasti sebab aku tengok pun dah di penghujung cerita, anakku bertanya;

Q: ibu bercinta dengan siapa?
ibu: dengan babahlah
Q: ooo...
babah: Q dengan siapa?

(Q sengih)

Q: adalah...rahsia
ibu: ooo...adalah ni yer...
Q: ada
ibu: siapa
Q: rahsia

hahha...anak aku baru 4 tahun 8 bulan dah tahu bercinta. aku dulu tengah syok main pondok-pondok lagi.

Inilah dia pengaruh media massa sekarang terutamanya tv..ASTRO...macam-macam ADA.

sebenarnya kami sedang menonton cerita siam yang mengisahkan budak lelaki (Tock) berumur 10 tahun jatuh cinta dengan doktor (dr Ais). Setiap hari Tock akan ke klinik Dr Ais. Satu hari sedang doktor merawat tangannya, dengan spontan Tock mencium bibir Dr Ais. Dr Ais terkejut dan tersenyum.

Esoknya, seperti biasa Tock pergi ke klinik Dr Ais. Nurse beritahu Dr Ais muntah2 dan ke hospital. Tock berlari ke hospital dan melihat Dr Ais sedang termenung di bangku. Tock bertanya apa sakit Dr Ais. Dr Ais beritahu bahawa dia sedang mengandung. Tock sangatlah terkejut. Balik rumah dia terus mengkaji bagaimana seorang perempuan boleh mengandung. Tock sering termenung dan mengelamun di sekolah kerana fikirkan masalah dr ais sehingga bermimpi Dr Ais telah keguguran di kliniknya.

Setelah habis sekolah, Tock berlari ke klinik Dr Ais. Nurse beritahu Dr Tock telah ke Bangkok. dia meminta alamat Dr ais malangnya nurse tidak tahu. Tock balik rumah dan pecahkan tabung adiknya. Dia menelefon semua nama Ais di buku panduan telefon sekitar Bangkok dan pergi ke alamat tersebut. Usaha Tock sia-sia kerana dia tidak menemui Dr Ais. Dia kembali ke Klinik dr Ais. ayahnya sedang menunggu dengan rotan di tangan.

Tock balik rumah dengan hati yang sebal kerana dimarahi ayahnya di depan kekasih hatinya Dr Ais. malam tersebut Tock terminum arak milik pekerja ayahnya. Dia mabuk dan meluahkan perasaannya di hadapan semua orang. Ayahnya cuba membantu secara psikologi. Dr ais menjelaskan bahawa Tock tidak boleh menjadi ayah kepada kandungannya kerana Tock masih kecil. Tock sangat kecewa. 

Tock bersama ayahnya membantu Dr Ais menjelaskan perkara tersebut kepada kekasih Dr ais yang sedang belajar di US. Akhirnya Dr Ais berkahwin dengan kekasihnya dan melahirkan baby yang comel. Dr Ais meminta Tock menjadi ayah angkat babynya.

Tock tersangat gembira. 

Gila punya cerita siam...jadikan kanak-kanak seperti orang dewasa.  Itulah yang menjadi ikutan anak-anak kita yang masih di bawah umur dan akal fikir yang waras!

Nota kaki: Movie ini tak ada unsur 18sx.


Gaya menonton. Kusyuk & tawaduk...

No comments:

Post a Comment

Komen ler apa sahaja:-