tabung que

Friday, September 3, 2010

ketupat oh ketupat

ketupat oh ketupat




ketupat yang dimakan bersama rendang

rupa ketupat pulut 3 bucu....


macam terasa-rasa jer kesedapan ketupat pulut yang mak aku buat. biasanya mak aku akan buat dua jenis iaitu ketupat manis yang berinti sambal daging dan satu jenis lagi ketupat tawar yang boleh dimakan dengan rendang atau tradisi kat Kelantan cicah air gula melaka.


Masa mula-mula kawin, suami aku agak kehairanan melihat ketupat pulut yang dicicah dengan air gula melaka. "makan macam tu ke?"........."a'aa...boleh jugak makan dengan rendang. ikut selera masing2. cicah air gula melaka ni memang satu tradisi sejak turun temurun. saper yg nak makan, silakan...kalau yang tak nak makan...tak payah ler".


jika beraya di kelantan, aku akan masak rendang daging atau ayam kerana suami agak 'keberatan' untuk makan ketupat yang dicicah dengan air gula melaka.


tahun ni aku tak dapat nak makan ketupat pulut 3 bucu. tahun ni kami beraya di JB, rumah MIL. tahun ni memang giliran beraya di JB. aku tak kisah beraya di JB atau di Kelantan asalkan dapat beraya bersama suami dan anak tersayang.


biasanya juadah utama kami pada hari raya adalah nasi minyak bersama daging beriani + ayam masak merah. itu adalah kebiasaan MIL setiap tahun. memang sedap sesangat. jiran2 akan bertukar2 juadah. meriah!namun, ketupat yang kudambakan tiada...huhu..nak buat camana...hati, sabarlah. nanti mak kirim pada adik-adik balik KL nanti yer. teringin sangat nak makan ni...mengidam ke?


terbayang2 wajah ibuku membuat ketupat. proses membuat ketupat ni agak lama. namun emakku tetap gigih membuatnya setiap tahun kerana ketupat adalah juadah utama di pagi raya. tanpa ketupat seolah-olah tiada seri di hari raya....walaupun raya haji. begitu besar penangan ketupat ini. pernah emakku tertido sambil membungkus ketupat palas ini. kesian emakku...

rindunya raya di kampung bila teman2 asyik bercakap tentang balik kampung...

rindunya ketupat palas 3 bucu!

No comments:

Post a Comment

Komen ler apa sahaja:-