tabung que

Friday, September 10, 2010

takutkan mercun dan bunga api

jakun betul anak aku!

sepupu2 dia bukan main seronok main bunga api dan mercun. berlari2 sambil memegang bunga api dan menyanyi2 lagu raya. ingat zaman aku kecik2 dulu. cuma suasana amat berbeza. kat sini, beraya di kawasan taman perumahan. seronoknya tak sama dengan suasana kampung.

berbalik cerita bunga api...que bukan main menjerit2 apabila disua bunga api ke arahnya. dia amat takut dan berlari masuk dalam rumah. dia siap marahkan ibu dan babah. katanya nanti tangan terkena api. tak boleh main mercun. bahaya!kelakar...padahal kanak2 lain seronok...mungkin sebab kami tidak dedahkan dia dengan mercun dan bunga api. kalau beraya di kelantan pun, aku tak benarkan dia pegang bunga api. agaknya dia teringat kata2 ku yang mercun dan bunga api bahaya. nanti terkena tangan. que memang cepat serik!

dia mengintai jauh2 dan tak tahannya disuruh dukung...macam2 anak ibu.
sepupu2 dia yang excited simpan bunga api sebab nak main dengan dia agak frust. mungkin tahun depan dia akan lebih berani. tapi kan, kalau fikir2 elok juga dia takut nak main. satu selamat dan yang kedua kami tak perlu bazirkan duit beli bunga api dan mercun. haha..kedekut betul...

apa2 pun, aku agak seronok melihat anak2 saudara sebelah suamiku bermain bunga api dengan girangnya. berdentum-dentum bunyi mercun di kawasan perumahan ini. agak meriah dan terasa suasanan raya. tambah pula kat tv ada siaran langsung nyanyi lagu raya...

alamak...teringat kampunglah pulak...

1 comment:

  1. biasa la tu budak2...lama2 dh besar sket, pantang nampak bunga api :)

    ReplyDelete

Komen ler apa sahaja:-