tabung que

CafeMom Tickers

Tuesday, April 17, 2012

Rawatan di LPPKN 1

Rawatan di LPPKN ada banyak jenis. Ttp aku hanya nak bercerita berkenaan salah satu rawatan di LPPKN iaitu bahagian Re-produksi Manusia, tingkat 6, bangunan LPPKN, Jalan Raja Chulan.

Re-produksi manusia...sekali dengar macam cerita robot pulak kata en suami. macam kilang pulak kan ? Maksudnya rawatan untuk mendapatkan anak. 

Jika teringin dapatkan rawatan,proses pertama adalah anda perlu telefon ke no ini:

Tel: 03-2693 7250

Minta operator sambungkan ke tingkat 6 bahagian re-produksi manusia. kemudian beritahu anda berminat untuk dapatkan rawatan. nurse akan terangkan serba sedikit info dan berikan tarikh appointment pertama.

Pada pertemuan pertama, kita dinasihatkan pergi bersama pasangan. Sampai di sana, beritahu yang kita dah ada appointment. mereka akan semak nama, minta ic dan bukakan satu fail untuk anda. Kemudian, ambil no giliran dan tunggulah macam biasa.

Nama suami akan dipanggil. Mereka perlu masuk ke 'bilik khas' ini mengeluarkan 'harta' mereka. Jangan risau, dalam bilik tersebut dibekalkan dengan majalah2 dan video sebagai bantuan. Setelah dapat 'hasil', masuk dalam tabung dan serahkan pada nurse.

Kemudian suami kita akan pergi kat kita dengan wajah ketat dan bengang. konpem!hahha...dan marah2 kat kita kerana paksa dia 'memerah' tenaga. hahha....pengalaman aku, gelak guling2 sebab tak tahan tengok muka en suami. Ada kes juga, suami call minta bantuan isteri sebab hasil tak keluar2. 

Lepas dah settle yang ni, nurse akan panggil interview serba sedikit tentang kita untuk info mereka. Bila kahwin, anak berapa (jika ada anak), ada masalah/penyakit atau tak, pernah keguguran atau tak, berapa kali bersama suami dalam 1 minggu dan macam2 soalan lagi lah. Jika masa appointment ini kita berada dalam tempoh haid antara hari 2-5, memang elok sesangat sebab dia akan ambil darah kita. Jika bukan, isteri hanya ditemuduga sahaja. Suami pula perlu beri air mani & darah.

Semua settle, bayaran RM123.00.

Nurse akan nasihatkan:

1. Next period, hari ke 2-5 perlu ke LPPKN ambil darah. Masa ni bayar RM82.00
2. Pada hari pertama period, call Hospital Tawakal/mana hospital yg dicadangkan untuk buat HSG. aku buat HSG di Hospital Tawakal. Bayaran RM180.00. 
3. Pergi ke LPPKN padahari ke 21 period untuk ambil darah
4. Next period lagi, hari pertama call nurse untuk dapatkan appointment jumpa dengan doktor.

Kesimpulannya, semua preparation di atas WAJIB sebelum jumpa doktor. Masa jumpa doktor bawa result HSG & Film X-Ray tersebut. Jumpa doktor nanti, barulah kita boleh tahu apa masalah yang kita hadapi dan cadangan doktor untuk rawatan.

Aku sekarang, sedang menunggu next period! Dalam debaran untuk berjumpa doktor.

Kos rawatan setakat ini:
1. Pendaftaran, ujian darah suami, ujian air mani   RM123.00
2. Ambil darah isteri kali pertama & ke 2               RM  82.00
3. HSG (X-ray)                                                     RM180.00







4 comments:

  1. Saya pun cam berminat, dh 4thn kawen belum ada rezeki dan tanda2 nk dapat anak...sobsobsob
    Tp bleh tahan jg kos rawatan sblm jumpa doctor kan...:)

    ReplyDelete
  2. ini belum lg rawatan seterusnya kn..emm..

    ReplyDelete
  3. baru nak pegi utk 1st appointment..

    ReplyDelete

Komen ler apa sahaja:-