tabung que

Friday, October 15, 2010

baik buruk FB...

boleh dikatakan semua orang tahu apa itu FB..tak boleh guna komputer/laptop..hentam sajer guna FB Mobile...sesuatu yg OBSES di kalangan manusia akhir zaman ini...

FB ni ada baik dan buruknya...yg paling baik adalah dapat mencari dan berjumpa kawan2 lama. dunia tanpa sempanan. walau di mana jua dan berapa lama tak jumpa, kita akan menjadi akrab dan mesra. persahabatan yg telah lama terputus selepas persekolahan dan masing2 membawa haluan sendiri, akhirnya terjalin kembali dengan adanya FB. boleh tengok anak berapa ramai, boleh tengok rupa suami.isteri kawan kita dan macam2 lagi aktiviti kawan2 kita yang kita boleh tahu.

tetapi..AWAS...FB juga memainkan peranan yang amat penting jika tersalah guna atau kekadang tanpa direncana kita terguna tanpa sedar...seperti...mengumpat sesama kawan dan menyebarkan gosip...macam2..seperti yang anda pernah lakukan...siapa yg buat dia akan terasa...hanya Allah yang tahu apa yang anda buat walaupun anda sembunyikan daripada pengetahuan orang...

dan yang paling tak tahan adalah apabila isteri/suami/pasangan bercinta yang curang melalui FB ini..mereka bebas bermesra di dalam FB tanpa pengetahuan pasangan masing2...aduh..amat bahaya dan merosakkan sesebuah perhubungan...akan timbul masalah cemburu, bergaduh dan paling sedih ada yang sampai bercerai dan CERAI/TAKLIK dilafazkan di dalam FB ini...issshhh..ishhh...ishhh...begitu dahsyatnya...

ada juga yang bermegah2 dengan kelebihan diri dan harta yang dimiliki. kes sebegini juga banyak berlaku...mereka akan menayang segala kelebihan diri...baju baru, kasut baru, rumah baru, kereta besar, gelang emas baru...bagi mereka ini adalah tidak salah, tetapi tanpa mereka sedar akan menimbulkan fitnah dan umpatan. ada rakan FB yang tidak suka akan bercakap.."itu pun nak tunjuk kat FB. tau lah ko baru beli kereta besar. nak menunjuk,,". mungkin itu antara umpatan yang akan dilempar. apa hukumnya aku tidak pasti kerana aku bukan orang yang arif tentang hukum hakam agama.

ada ustaz yang berceramah tentang baik-buruk FB...boleh dicari di Youtube atau ada rakan2 FB yang share kan video tersebut di FB mereka. boleh dijadikan panduan...

aku sengaja bercakap dan meluahkan...sebab aku pun ada FB.
apa yang baik kita ikut, apa yang tak kita jauhi...

renung-renung kan...




No comments:

Post a Comment

Komen ler apa sahaja:-