tabung que

CafeMom Tickers

Friday, July 29, 2011

bila tak boleh jadi BOSS terus resign!

Politik dalam syarikat. Macam-macam kerenah staff. pening sungguh kepala aku nak melayan. aku bukan boss tapi aku dipertanggungjawabkan untuk menjaga syarikat ini dalam beberapa bahagian. setiap hari ada sahaja cerita yang perlu aku dengar. pening makcik!

Hari ni punya cerita, seorang staff nak resign sebab dah tak boleh jadi boss. sebelum ini dia diamanahkan untuk menjaga satu cawangan syarikat setelah bos di cawangan tersebut berhenti. Selepas dia jaga aku perhatikan cawangan tersebut huru-hara dibuatnya. Dia sendiri yang perasan jadi bos ni sewenang-wenang nak datang office atau tidak. kalau datang hanya 2-3 jam sahaja. Kemudian keluar tak tau pergi ke mana. Jumpa client kah?window shopping kah?balik rumah kah? hanya Allah yang tahu.

Memandangkan prestasi dan kedatangan yang amat teruk, cakap banyak janjikan projek tetapi hanya indah khabar dari rupa telah menyebabkan Big boss bosan. Minta serahkan balik kereta syarikat dan clear semua project cash yang dah ambil. Bila big boss baik mereka pijak kepala, bila big boss bertegas cakap macam-macam. Sendiri salah tak mau fikir. Manusia ini macam2 dan tidak tahu bersyukur dengan rezeki yang Allah beri. Mereka juga dengan angkuh berkata ' rezeki ada kat mana-mana'. Memang betul tetapi kalau perangai sama pergi mana-mana pun orang akan menyampah.

Aku kesian tengok bos aku yang agak huru-hara berdepan dengan pelbagai perangai staff. Jangan beliau sakit jantung sudahlah! Paling haru kalau meninggal sakit jantung. Isteri beliau yang merangkap pengarah sudah pasti jualkan syarikat ini. Siapa yang susah? aku juga kan...Ya Allah panjangkan umur boss aku...apa yang aku melalut ni aku pun tak tau...Aku berharap ada seorang 'pakcik pencen' yang dilantik oleh boss aku untuk menjaga cawangan tersebut boleh diharap dan tak mengambil kesempatan dengan kebaikan bos aku ni.Janganlah hidup kita ni menyusahkan orang.

Jika tak boleh bekerja dan beri komitmen dengan boss sila berhenti dan buka syarikat sendiri. Ada faham?

No comments:

Post a Comment

Komen ler apa sahaja:-