tabung que

CafeMom Tickers

Tuesday, July 19, 2011

DIET yang terpaksa...moga berjaya!

Selepas check-up hari jumaat lepas. ceritanya kat SINI. aku terus rasa down. takut pun ada. macamana kalau tiba2 aku jatuh...kena strok. kena jantung. anak aku kecik lagi. sape yang nak jaga aku? sape yang nak jaga anak aku...melankoliklah pulak rasa ini. bila bercerita pasal DIET, aku memang fail. aku pernah berkali DIET tetapi tidak berjaya. bukan salah sesiapa. salah aku juga kerana tak berdipslin dan juga tak dapat kawal nafsu makan. untuk cubaan kali ini, harap2 akan berjaya. suami mencabar aku bila aku beritahunya aku ingin diet. 'tengoklah nanti darling...'. kawan-kawan juga beri motivasi. katakan TIDAK kepada nasi kata salah seorang daripada mereka. macam2 nasihat dan dorongan. InsyaAllah...kali ini aku mesti kuat. aku ingin sihat. jika aku berat badan aku turun dan aku jadi kurus, itu salah satu bonus buat aku. apa yang penting, KESIHATAN diri. aku tak mo ada penyakit...tak mo tak mo...

hari ini pergi klinik. buat blood test. resultnya 117/79...'normal ni kak' . budak misi beritahu aku. kemudian aku masuk bilik doktor dan dia tengok result aku. dia hanya beri ubat kolestrol untuk sebulan. telan sebiji setiap malam selama sebulan dan pergi ambil ubat lagi pada 16/8/11. Doktor advise aku pergi klinik selang satu hari selama 5x. mereka akan check blood test & colestrol lagi. terpaksalah demi kesihatan aku...walau kena tunggu 1 jam, rawatan hanya 3 minit.


No comments:

Post a Comment

Komen ler apa sahaja:-