tabung que

Tuesday, November 9, 2010

apakah permainan kita masa kecik2 dulu?

aku budak kampung. semua permainan aku adalah permainan yang berasaskan bahan2 terpakai yang boleh didapati di sekitar rumah atau kampung. sungguh seronok kenangan semasa kecik2. semua game yang dicipta sendiri.

inilah dia antara game yang selalu aku, adik-beradikku dan juga kawan2 ku main di waktu lapang selepas balik sekolah dan di hari cuti sekolah.

1. main baling tin susu
2. bola kaki tiga (yg kaki 3 tu adalah selipar jepun)
3. main tarik2 upih pinang
4. main tarzan di tepi bukit (kami bergayut di akar2 pokok yang panjang)
5. menangguk ikan pega
6. panjat pokok ambik buah jambu
7. main bola sepak
8. main tembak2 dengan pistol kayu (peluru buah terung kecik2)
9. main buih sabuh guna batang betik
10. main sembunyi2
11. main pondok2
12, mandi-mandi di parit
13. main layang2
14. main congkak (gali lubang bawah rumah dan guna biji getah)
15. main lompat getah

hahha...sungguh seronok. aku rasa banyak lagi game yang aku main tetapi aku lupalah...kalau anak2 baca bila dia besar nanti mesti dia gelak2 dan bertanya macamana nak main game tersebut. budak2 sekarang mana main game ni lagi. anak2 buah yang kat kampung pun dah tak main.

3 comments:

  1. salam. ha sama macam game kite masa kecik.....

    ReplyDelete
  2. kita pon main camtu gak.. lagipon mmg duk kat kg ngan nenek salu~

    p/s kawan-kawan.. sila baca, n vote~~ ehehe.. sini.. http://gomokpendekk.blogspot.com/2010/11/cerita-kreatif.html

    ReplyDelete
  3. game org2 yg membesar kat kampung.
    kita dah vote cik gomok

    ReplyDelete

Komen ler apa sahaja:-