tabung que

CafeMom Tickers

Monday, August 30, 2010

ragam que di wad

orang tak pernah masuk wad. apa lagi, macam-macam ragam yang que buat, buat ibu pening kepala!

semasa proses register di bahagian pesakit luar HKL, punyalah lama. hanya 2 kaunter yang dibuka dan pesakit yang menunggu pula berduyun-duyun. taulah hari jumaat, tetapi hanya orang lelaki yang pergi solat jumaat, yang perempuan pula buat apa?bertugaslah...tak fikirkan anak-anak kecik yang meragam kerana lama menunggu. que berapa kali ajak balik, agaknya dia rimas dengan orang ramai dan keadaan yang bising. biasalah kalau sakitkan, mesti nak kan suasana yang tenang dan damai.






muka boring menunggu no giliran


selepas register, kami mesti menunggu saringan untuk check-up yang dibuat oleh pembantu perubatan. kemudian ambil darah dan hantar darah ke makmal. ambil no dan tunggu lagi. dapat sahaja result darah, kami menunggu pula untuk berjumpa doktor. semasa berjumpa doktor, que menangis bagaikan nak rak sebab dia takut tangan kena cucuk lagi. puas dipujuk. aku bercerita dengan doktor segala masalah kesihatan que.

doktor pesakit luar beri satu surat rujukan ke jabatan Pediatrik. bergegas kami ke sana selepas ambil ubat. que melalak tak berhenti sampai suara dia naik serak!

Di Jabatan Pediadtrik, jumpa doktor lagi. doktor yang terpaksa merawat que agak bengang kerana terpaksa bertugas selepas waktu duty. masa itu jam 5 petang. aku agak terkilan apabila doktor merawat sambil merungut. itukah etika seorang doktor yang tugasnya merawat pesakit, dan pesakit pula adalah anak kecil. sungguh terkilan. apabila kuceritakan pada suami terus dia naik angin. nasib aku ceritakan selepas keluar hospital, kalau tak mesti kecoh dengan mulutnya yang 'laser'.

selepas proses pendaftaran, akhirnya que masuk wad KK6. di saat itu, dia menangis mengajak balik dan meronta-ronta apabila doktor mulakan treatment ke atasnya. sekali doktor perempuan ditendangnya...hahhaha






menjerit2 apabila tag nama dipakaikan

macam2 ayat yang keluar daripada mulutnya. paling tak tahan apabila dia cakap "rindu rumah kita", "nak pergi Jusco"..."rindu mainan kita". jiran2 katil sebelah seronok mendengar kepetahan que bercakap yang lebih kepada merungut2 nak keluar wad.

malam pertama que di wad, doktor beritahu antibiotik akan dimasukkan melalui tangan dan hidungnya akan dikorek untuk keluarkan kahak. aku serahkan tugas tersebut kepada suami. dia pasti kuat mendengar anak meraung.

jarum kat tangan dia 4x tercabut. darah memancut keluar membasahi katil dan lantai wad. setiap kali tercabut, setial kali dia akan dicucuk balik, dan setiap kali dia akan meraung. sayu sungguh mendengar tetapi hati kena kuat dan aku telah belajar kuat apabila masuk hari ke2.

pada hari kedua, que mula ceria dan dapat menerima suasana wad. dia mula bermain dan berkawan tetapi semasa treatment dia akan menangis wlp misi hanya mengambil tekanan darah dan suhu badan...manja anak ibu!





dapat kawan nama afiq

ahad 29hb, que discharge. demam dah tak ada, hanya tinggal sedikit selsema dan batuk. hasil ujian darah, tak ada denggi. hasil xray, paru2 dalam keadaan sihat. alhamdulillah. syukur!

kata que...nak balik ibu. dah sihat. tangan dah sihat (sebab jarum dah tak ada). tak nak duduk rumah doktor lagi. nanti doktor cucuk lagi...hahhha...macam2 anak ibu ni.

semoga sayang cepat sihat dan dapat beraya dengan riang gembira memakai baju CARS dan Ben10 pilihannya.

1 comment:

  1. allaaa sian Que.

    now oke dah kee kak huda? qies pon tak sihat nii.batuk selsema..

    ReplyDelete

Komen ler apa sahaja:-